AUDIO-VIDEO NÁVODY | POD ZÁŠTITOU STRÁNEK: BKC-Game.net |
HLAVNÍ STRANA | JAK NA AUDIO-VIDEO | KODEKY A KONTEJNERY | BEZPEČNOST PRÁCE | PROGRAMY KE STAŽENÍ | NASTAVENÍ PROGRAMŮ |
Na to budeme používat program VirtualDub Mod. Existují dva základní způsoby vyjmutí zvuku z AVIčka, které se dělí podle toho, co chcete se zvukem dělat. Zvuk bude na práci - vyjme se jako WAV - se zvukem se bude pracovat (úpravy, opravy, časování apod.). Takto vyjmeme i zvuk, který sice vyhovuje pravidlům a kvalitě, avšak není ve formátu AC3, do něhož jej převedeme. POZOR! Prostorový zvuk ve formátu 5.1 se převodem na WAV změní na běžné Stereo 2.0! Zvuk bude beze změny - vyjme se jako AC3 - pro vyjmutí a následné vložení do upraveného videa. Abychom mohli se zvukem pracovat, a provádět jeho Úpravy či Opravy, musíme jej mít ve formátu WAV. V tomto návodu si ukážeme, jak vyjmout zvuk z AVI rovnou do formátu WAV. POZOR! Prostorový zvuk ve formátu 5.1 se převodem na WAV změní na běžné Stereo 2.0! Otevřete si program VirtualDub Mod. V horní nabídce File / Open Video File otevřete příslušné video, s jehož zvukem chcete pracovat. POZOR! Pokud naskočí okno s hláškou: Klikněte vždy na NE ! Jedná se totiž o varování - přítomnosti VBR zvuku, tj. zvuku s variabilním (proměnlivým) datovým tokem. VBR je dle mnoha nezkušených lidí kvalitnější. Jenže - ve skutečnosti je VBR vlastně horší. Při převodu do VBR není žádná analýza. Ve chvílích ticha tok zvuku klesne, ve chvílích efektů se zvýší. Jedná se však o pohyb jen v rámci kolem 20-ti kbit, což je prakticky bez efektu. Navíc si to program při kódování dělá sám dle aktuální situace, tudíž žádné propočty z hlediska celého filmu apod. VBR zvuk je tak vlastně zvuk, který je naprosto přeházený, jeho velikost se nedá předem přesně stanovit apod. Při následné práci by vám ani nesedl k videu! Proto je v každém případě nutné takový zvuk převést na WAV - PCM, který je automaticky CBR - tj. konstantní. Nahoru Po načtení videa je vhodné si zkontrolovat parametry zvuku. V horní nabídce klikněte na File / File Information, čímž se načte informační okno o videu a zvuku. POZOR! Pokud má video více zvukových stop, uvidíme informace jen o první, tj. primární stopě! V případě, že chceme vidět jiný zvuk, je nutné jej dostat do první pozice. Detailnější informace o tomto postupu najdete v sekci Vložení zvuku do AVI. Dále již budeme pracovat se záložkou Streams - zvukové stopy. Zde budeme vybírat Stream list - výpis zvuků. Otevře se nám okno výpisu zvuků: V tomto okně vidím jednak počet a řazení zvuků, jednak kodek a délku. Toto jsou pro nás důležité parametry (ty už bychom ale měli znát z práce s videem). POZOR! Pokud je v tomto okně více zvukových stop (video je tzv. duální). Ve výpisu informací se vypisuje vždy jen primární - první - stopa. Jazyk stopy zjistíte jedině tak, že si video pustíte. Pojede-li první CZ, je to první stopa. Musíte-li přepnout např. na třetí, je to až třetí v seznamu. V případě více zvuků pracujete s tím, který je označený - zatmavený! Pro případnou jistotu jak jej zablokovat (nepracovat s ním), je možné zvuk zakázat - poklikáním se stane "šrafovaný". Klikněte pravým tlačítkem myši na daný zvuk. Z nabídky vyberte Full Processing Mode. Nabídka zmizí. Znovu klikněte na daný zvuk pravým tlačítkem myši. Tentokrát se ale otevřely nové položky z nabídky: V současné chvíli nás bude zajímat jen položka Compression. Klikněte na ni, a otevře se okno s nastavením možností komprese zvuku: Vlevo vyberte hned horní položku No compression (PCM). I když je defaultně označená, stejně na ni klikněte tak, aby se vpravo dole objevili údaje! Potvrďte OK, a vrátíte se tím do předchozího okna. Zpět ve výpisu zvuků klikněte na Save Wav. Otevře se okno, kde standardně zvolíte, kam se zvuk uloží, a jeho název. Poté klikněte na tlačítko Uložit, a spustí se vyjímání. POZOR! I zde okno uložení umožňuje použít pracovní frontu zatržením volby: Don´t run this job now. U zvuků je vhodnější pracovat s jedním. Přesto např. v případě seriálů může představovat úsporu času. Podrobnější návody na práci s frontou naleznete v sekci VIDEO - OBRAZ, při pracích s převodem do AVI. Vyjímání zvuku do WAV trvá v řádech desítek sekund (max. tak do 5-ti minut). Celý proces je znázorněn grafem. Po ukončení se graf zavře, a nic se neděje. V této chvíli můžete program VirtualDub Mod zavřít. V cílové složce máte vyextrahovaný zvuk ve formátu WAV, připravený na další práci. Nahoru Zvuk z AVI můžeme vyjmout i bez jakýchkoliv úprav pro přímé vložení do jiného videa. Toto budeme dělat, pokud zvuk ve všech parametrech vyhovuje pravidlům podle videa, a nepotřebujeme s ním dále pracovat. Takový zvuk musí být ve formátu AC3, s frekvencí 48 kHz atd. dle pravidel. Otevřete si program VirtualDub Mod. V horní nabídce File / Open Video File otevřete příslušné video, s jehož zvukem chcete pracovat. POZOR! Pokud naskočí okno s hláškou: Klikněte vždy na NE ! Jedná se totiž o varování - přítomnosti VBR zvuku, tj. zvuku s variabilním (proměnlivým) datovým tokem. VBR je dle mnoha nezkušených lidí kvalitnější. Jenže - ve skutečnosti je VBR vlastně horší. Při převodu do VBR není žádná analýza. Ve chvílích ticha tok zvuku klesne, ve chvílích efektů se zvýší. Jedná se však o pohyb jen v rámci kolem 20-ti kbit, což je prakticky bez efektu. Navíc si to program při kódování dělá sám dle aktuální situace, tudíž žádné propočty z hlediska celého filmu apod. VBR zvuk je tak vlastně zvuk, který je naprosto přeházený, jeho velikost se nedá předem přesně stanovit apod. Při následné práci by vám ani nesedl k videu! V případě zvuku 2.0 (stereo), jej vyjměte jako WAV na práci, a převeďte na AC3 s pevným datovým tokem. V případě zvuku 5.1 (prostorový), jej vyjměte jako AC3, avšak rekomprimujte jej (znovu převeďte na AC3) s konstantním datovým tokem. U AC3 se však s tímto problémem setkáte již spíše jen výjimečně. Po načtení videa je vhodné si zkontrolovat parametry zvuku. V horní nabídce klikněte na File / File Information, čímž se načte informační okno o videu a zvuku. POZOR! Pokud má video více zvukových stop, uvidíme informace jen o první, tj. primární stopě! V případě, že chceme vidět jiný zvuk, je nutné jej dostat do první pozice. Detailnější informace o tomto postupu najdete v sekci Vložení zvuku do AVI. Dále již budeme pracovat se záložkou Streams - zvukové stopy. Zde budeme vybírat Stream list - výpis zvuků. Otevře se nám okno výpisu zvuků: V tomto okně vidím jednak počet a řazení zvuků, jednak kodek a délku. Toto jsou pro nás důležité parametry (ty už bychom ale měli znát z práce s videem). POZOR! Pokud je v tomto okně více zvukových stop (video je tzv. duální). Ve výpisu informací se vypisuje vždy jen primární - první - stopa. Jazyk stopy zjistíte jedině tak, že si video pustíte. Pojede-li první CZ, je to první stopa. Musíte-li přepnout např. na třetí, je to až třetí v seznamu. V případě více zvuků pracujete s tím, který je označený - zatmavený! Pro případnou jistotu jak jej zablokovat (nepracovat s ním), je možné zvuk zakázat - poklikáním se stane "šrafovaný". V tomto výpisu vyberte daný zvuk ve formátu AC3 vyhovující všem pravidlům (měli byste mít zjištěno). Poté klikněte Demux - vyjmutí zvuku beze změny. Otevře se okno, kde standardně zvolíte, kam se zvuk uloží, a jeho název. Poté klikněte na tlačítko Uložit, a spustí se vyjímání. POZOR! I zde okno uložení umožňuje použít pracovní frontu zatržením volby: Don´t run this job now. U zvuků je vhodnější pracovat s jedním. Přesto např. v případě seriálů může představovat úsporu času. Podrobnější návody na práci s frontou naleznete v sekci VIDEO - OBRAZ, při pracích s převodem do AVI. Vyjímání zvuku bez úpravy trvá v řádech desítek sekund. Celý proces je znázorněn grafem. Po ukončení se graf zavře, a nic se neděje. V této chvíli můžete program VirtualDub Mod zavřít. V cílové složce máte vyextrahovaný zvuk ve formátu AC3, připravený na vložení do videa. Nahoru |